katalog novinky ceník recenze kontakt

recenze / Yamuna - Arunachala

Meditační folk pro 21.století

obal CD Všechny tradiční žánry pop-music jsou buď mrtvé, nebo ze setrvačné přízně klanů fanoušků bohatě živené komerčními elektronickými médii. Otevři svou mysl a poslouchej. Tohleto starodávné heslo hippíků nachází konečně naplnění i bez podpory drog nebo příliš hlučné muziky. Je tu totiž nová škatulka - meditační folk. Aniž by to chtěli, postarali se o to japonská zpěvačka Sujata Kimiko, kanadský kytarista s českými kořeny Shepherd a český houslista a flétnista Ivo Sedláček. Říkají si Yamuna a albu, natočeném v létě 2000 pro ostravskou Spirálu dali název Arunachala, podle hory, pod kterou se poprvé potkali.

Křišťálově jasný hlásek zpěvačky fascinujícím i prostinkým způsobem předkládá v 7 z 8 písní na albu ( Flowing as a river je instrumentálka) posluchačům náboženské, mystické i prostě jen životní pravdy Indů, Japonců či Hebrejců.

Ve volbě repertoáru i úrovní hudby je Yamuna dokonale světová. Nelze určit, kterému typu hudby jako zdroji inspirace dávají muzikanti přednost. Každý z nich má své zkušenosti, které dal ve prospěch celku. Například Ivo Sedláček připomněl, že vystudoval klasickou houslovou hru u profesora Václava Snítila na HAMU. A to nádherně vystavěným, romantický znějícím sólem. Sujata zúročila typem přednesu svou tradiční japonskou výchovu a zkušenosti z dlouhodobého pobytu v Indii. Shepherd hraje na kytaru i zpívá prostým, neokázalým způsobem člověka, který stejně jako ostatní dva členové Yamuny považuje meditaci za nedílnou součást dne. A to je podle mého hlavní deviza tria. Nemusejí spolu dlouho mluvit, mnohé věci cítí stejně. A pak se pohoda, tolik zneužívaný termín v pop-music skutečně dostaví, nejen to, ona je čtvrtým nehrajícím členem tria…

Arunachala působí kompaktním dojmem právě pro výše vyjmenované stavební kameny muziky Yamuny. Jde o písničkové album, lehce poslouchatelné, přesto ne laciné, i když jakoby bez vrcholu, tzv.nesporného hitu. Vlídné album, které potěší duši a tělo. Při jeho poslechu máte chuť lehce se vlnit v rytmu na trávě skropené letní rosou.

Sepsal (zef)

odkazy: stránky Ivo Sedláčka

www.zulu.cz - ostrava city culture server