Colours of Ostrava 2003
Česká spořitelna EU statutární město Ostrava

Účinkující / Geoffrey Oryema (Uganda)

Geoffrey Oreyma Oryema pochází z umělecky nadané rodiny. Když byl dítě, jeho rodiče se přestěhovali do hlavního města Kampaly a patřili k rodící se kulturní elitě Ugandy, která tehdy získala nezávislost. Oryemova matka řídila národní taneční soubor The Hearbeat of Africa, jeho otec se stal ministrem. Mladý Geoffrey objevoval na koncertních šňůrách se svojí matkou tradiční africkou hudbu a souběžně poslouchal Rolling Stones, učil se na drnkací nástroj lukeme a zároveň na flétnu a kytaru. Původně se chtěl věnovat divadlu. Když se roku 1971 chopil moci neblaze proslulý diktátor Idi Amin, Oryema už psal své první hry v tradici avantgardních a absurdních autorů (Grotowski, Brecht, Stanislavski). Represe vojenského režimu se stupňovaly: "Každý den jsme na vlastní oči sledovali, jak na ulici zabíjejí lidi a mrtvoly odvážejí auty." Obětí se stal i Oryemův otec, jehož Amin nechal unést a zavraždit. Geoffreymu se podařilo ze země uniknout pod kapotou auta do Kenji. Francouzské kulturní centrum v Nairobi tehdy nastudovalo jeho nejnovější hru Le Regne de la Terreur (Vláda teroru). Oryemu fascinovala francouzská kultura, roku 1977 se usadil v Paříži a natočil demo-nahrávky, které se dostaly do rukou Peterovi Gabrielovi, když roku 1982 organizoval vůbec první ročník festivalu WOMAD. Spolupráce vedla k debutovému albu Exile na němž se vedle Gabriela podílel i Brian Eno, a k hitu "Ye Ye Ye", který jako znělku převzal francouzský TV program Le Cercle de minuit.

Geoffrey Oreyma Oryema patřil nejúspěšnějším umělcům značky Real World, spolupracoval s francouzskými pop-hvězdami (Alain Souchon, Catherine Lara), jazzmany (Michel Petrucciani) i alžírsko-kabylským zpěvákem Idirem.

Svým další albem, Beat The Border, pronikl na americký trh. Deska setrvala 12 týdnů na prvním místě žebříčku world music v časopise Billboard. Oryema ale odmítá zařazení do jakéhokoli "hudebního ghetta", jeho hudba čerpá z Afriky i euroamerické kultury. "Hudebníci třetího světa bývají kritizováni, když přebírají vlivy z Evropy. Ale pokud západní umělci jako Paul Simon čerpají z bohatých afrických tradic, jsou za to naopak chváleni. Takové měření dvojím metrem je nepřijatelné." V Oryemově hudbě převládají evropské nástroje, africký vliv se skrývá pod povrchem, v textové symbolice i v hypnotické naléhavosti. Roku 1999 natočil album Spirit s elitním producentem Rupertem Hinem(The Brand New Heavies, Les Negresses Vertes), na které zařadil covererzi Talking Heads (Listening Wind) i vzpomínku na svého otce, Spirits of my Father. Oryemova nejnovější nahrávka African Odysseus je kompilace z předešlých alb s několika bonusy.


Internet
www.blueline.fr

CD
Exile (Real World) 1991
Beat the Border (Real World) 1993
Night to Night (Real World) 1997
Spirit (Sony) 2000
African Odysseus (Wrasse/Universal) 2002

Sestava
Geoffrey Oryema - zpěv, kytara, lukemé (drnkací nástroj s kovoými jazýčky)
Sylvie Méoule - bicí
Eric Lohrer - kytara
Celia Reggiani - klávesy
Ludovic Petit - zvuk

Internet
http://www.newsb2b.net/blueline/content/artiste.php?numArtiste=5

Geoffrey Oreyma Geoffrey Oreyma